6 redenen om een aandeel te verkopen

Vaak wordt er geschreven over wanneer en waarom je een aandeel moet kopen. Wij deden dat hier al eerder. Het verkopen komt bijna nooit aan de orde maar is desalniettemin belangrijk voor goede beleggingsresultaten. We willen wel benadrukken dat het grote geld niet verdiend wordt in het kopen of verkopen van een aandeel. Nee, het grote geld wordt verdiend door stil te zitten en niets te doen. Misschien wel de beste belegger ter wereld Charlie Munger heeft daar de volgende quote over:

“The big money is not in the buying and selling, but in the waiting.”

Wanneer een aandeel te verkopen?

Volgens ons zijn er in ieder geval 6 redenen om een aandeel te verkopen. Hieronder worden ze kort uitgelegd:

1. Fout in de analyse

Iedereen maakt fouten in de analyse om een aandeel te kopen. Dit is onoverkomelijk. Het gaat er uiteindelijk om dat je de fout toegeeft aan jezelf en corrigeert. Corrigeren door bijvoorbeeld een aandeel te verkopen. Psychologisch is het lastig om die draai te maken, je hebt immers een keuze gemaakt en daar wil je graag achter blijven staan. We schreven hier eerder over deze psychologische valkuil. De bekende econoom Keynes had een beroemde quote over een fout in de analyse:

When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?”

2. Veranderingen in management en/of strategie

Een (nieuwe) CEO kan veel goed doen maar ook veel kapot maken. Geloof je niet in het management of de strategie van een bedrijf dan kan het raadzaam zijn je aandelen te verkopen. Wij schreven hier over hoe je als aandeelhouder goed management herkent.

3. Management of grootaandeelhouders verkopen

Wanneer management op grote schaal aandelen verkoopt, kan dit een rode vlag zijn. Het management weet immers meer over het bedrijf dan een aandeelhouder. Management moet een melding maken bij de toezichthouder wanneer ze aandelen kopen of verkopen. Op de website van Trivano kun je daar meer over vinden. Een andere rode vlag kan zijn dat slimme grootaandeelhouders verkopen. De aankopen en verkopen van de grote beleggers op deze wereld zijn te volgen op de website van dataroma.

4. Sentiment is extreem positief

Bij beleggen betekent sentiment eigenlijk hoe de markt, dus alle vragers en aanbieders samen, tegen een bedrijf aankijken. Is het sentiment extreem positief, dus is iedereen lyrisch over een aandeel, kijk dan uit. Vaak zijn tijden van extreem positivisme gevaarlijk. Als stelregel geldt dat wanneer de taxichauffeur over aandelen begint te praten je moet verkopen. Recent zagen we dit fenomeen nog in de cryptowereld. Bij de kapper werden we gevraagd of je cryptovaluta moest kopen. Dit is echt het toppunt van een bubbel. Op de verkoopknop drukken is dan vaak het enige juiste wat je kan doen.

5. Beurskoers bereikt intrinsieke waarde

Misschien wel de beste reden om een aandeel te verkopen is dat de beurskoers de intrinsieke waarde bereikt. De intrinsieke waarde is de waarde die jij vindt dat het aandeel waard is. Is de beurskoers een stuk lager dan de intrinsieke waarde kun je het desbetreffende aandeel kopen of houden. Als je de intrinsieke waarde goed hebt berekend loop je weinig risico’s als je het aandeel bezit waarvan de beurskoers een stuk lager is dan de intrinsieke waarde. Zeker als je 10 van dit soort aandelen bezit zijn goede beleggingsresultaten op de lange termijn vrijwel gegarandeerd. Als de beurskoers de intrinsieke waarde bereikt of daar zelfs overheen gaat is de veiligheidsmarge verdwenen. Hierdoor loop je veel meer risico. Als belegger wil je zo weinig mogelijk risico lopen, verkopen is dan verstandig. Wij schreven hier eerder over hoe belangrijk een veiligheidsmarge is bij beleggen.

6. Opportuniteitskosten

Bij het vak economie op de universiteit maak je direct kennis met het begrip opportuniteitskosten. Bij beleggen zijn opportuniteitskosten misschien nog wel belangrijker. Oké, je bezit bijvoorbeeld aandelen van 10 verschillende bedrijven, zijn dit echt de beste keuzes op dat moment? Wereldwijd zijn er ongeveer 100.000 beursgenoteerde bedrijven waarin je kunt beleggen. Misschien zit er wel een geschiktere kandidaat tussen? Wanneer er dus een betere opportuniteit is kun je het ene aandeel verkopen in ruil voor een andere. We sluiten daarbij af met een quote van Charlie Munger:

“Finding a single investment that will return 20% per year for 40 years tends to happen only in dreamland. In the real world, you uncover an opportunity, and then you compare other opportunities with that. And you only invest in the most attractive opportunities. That’s your opportunity cost.”

Foute redenen om te verkopen

Hoewel verkopen noodzakelijk kan zijn, zien we ook beleggers om de verkeerde redenen verkopen. Een veelgemaakte fout is een aandeel verkopen na een snelle stijging. Vooral bij een snelle stijging zijn beleggers snel geneigd de gemaakte winst te realiseren en het aandeel te verkopen. Beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht, toch?

Het lijkt inderdaad interessant om winst te pakken na een snelle stijging. Toch wordt, zoals eerder gezegd, het grote geld verdiend in het vasthouden van een aandeel. Wij maakten deze fout in het verleden vaker. Wanneer een aandeel 10% steeg verkochten we om vervolgens in de toekomst lijdzaam toe te zien dat het aandeel een paar keer over de kop ging. Dus als je belegt in een aandeel voor de lange termijn, blijf het trouw, zolang het een goeie partner is (lees: zolang het blijft presteren).

Een opvallend psychologisch fenomeen zien we wanneer het tegenovergestelde plaatsvindt. Wij schreven hier al eerder over. Wanneer een aandeel bijvoorbeeld 10% daalt verkoopt bijna niemand. Het nemen van verlies doet immers psychologisch veel pijn. Verlies doet ook veel meer pijn dan winst aan genot oplevert. Soms gaan mensen vanwege de pijn extra hoge risico’s nemen door bijvoorbeeld een aandeel na een daling bij te kopen. Dit laatste is gevaarlijk omdat de daling van het aandeel terecht kan zijn. Door bij te kopen verhoog je de concentratie in het aandeel wat extra risico’s met zich meebrengt.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.