Groei- of waardebeleggen?

De geschiedenis en ook een berg aan onderzoek hebben laten zien dat de aandelenmarkt op zijn zachtst gezegd onvriendelijk is voor groeiaandelen. Je kent ze wel, het type aandelen met hoge omzet- en winstverwachtingen voor de toekomst. Eenvoudig te herkennen aan bijvoorbeeld een hoge koers-winstverhouding. Typische groeibedrijven zijn bijvoorbeeld Netflix en Tesla. Deze bedrijven groeien enorm hard en de verwachtingen voor de toekomst zijn enorm hoog gespannen. Het type Microsoft van 25 jaar geleden. Nu hoor ik u al denken, had ik destijds maar Microsoft aandelen gekocht dan was ik nu een rijk man of vrouw geweest. Helemaal waar!

Maar was het destijds rationeel en verstandig om Microsoft te kopen? Helemaal onwaar! We kunnen stellen dat beleggers die dit aandeel toen hebben gekocht enorme geluksvogels zijn. De kans op het winnen van een mooie geldprijs in een loterij is ongeveer even groot als het hitten van een superaandeel dat 10.000% stijgt. Voor een succesvol superaandeel zoals Amazon zijn er een legio aan bedrijven die niet aan de verwachtingen voldoen en daarbij enorm veel waarde vernietigen. Zonder voorkennis is het bijna onmogelijk om te weten wat het superaandeel zal worden.

In een efficiënte markt zou het niet eens zoveel uitmaken of een belegger gokt op een groeiaandeel omdat de prijs van het aandeel ook werkelijk de beste prijs is op dat moment. Ook al zijn aandelenmarkten tot op zekere hoogte efficiënt en rationeel, toch zijn er ook veel misgeprijsde aandelen. Onder meer groeiaandelen behoren tot deze categorie. De verwachte winst- en omzetgroei zijn hoog bij deze categorie. Helaas is de prijs van deze aandelen hierop vooruitgelopen en vaak nog meer gestegen dan de (al te hoge) verwachtingen. Deze irrationeel geprijsde aandelen leiden tot onhoudbare koers-winstverhoudingen.

De oorzaak van de te hoge waarderingen van groeiaandelen zijn divers en komen veelal uit de psychologische hoek. Eén verklaring is dat alle beleggers, van professionals tot particulieren, ietwat te graag “winnaars” in de portefeuille willen hebben. Je bent dan namelijk de koning op borrels en feestjes. En wanneer blijkt dat een vermogensbeheerder een zogenaamd saai en achterblijvend bedrijf in portefeuille heeft, halen beleggers hun geld terug. Vermogensbeheerders willen daarom eerder van een dergelijk bedrijf af en zullen dit (goedkope) aandeel omruilen voor een duur groeiaandeel wat op zijn beurt weer leidt tot een verdere (onredelijke) stijging.

Beleggers die groeiaandelen kopen zijn daarom geen beleggers maar speculanten. Niet alleen omdat ze gokken op een kaskraker maar vooral omdat al zo vaak bewezen is dat deze strategie zwaar verliesgevend is. Nogmaals, het gaat hier om gemiddelden, je kan geluk hebben en toevallig de nieuwe Apple in portefeuille hebben. De vader van waardebeleggen, Benjamin Graham, benadrukte al dat het grootste risico in het beleggen in groeiaandelen niet eens zozeer is dat de groei zal stoppen, maar meer dat de groei zal vertragen. En op de lange termijn is dat niet alleen een risico maar een zekerheid. Grote verwachtingen leiden tot grote teleurstellingen wanneer de verwachtingen niet uitkomen, aldus Graham.

En wat betreft het tegenovergestelde, namelijk het shorten van groeiaandelen. Goeroe en wetenschapper Piotroski (zie artikel) toonde in 2001 aan dat het shorten van groeiaandelen in combinatie met het kopen van waardeaandelen leidde tot een jaarlijks rendement van 23% in de periode 1976 – 1996, ruim 7,5% beter dan de index. Piotroski gebruikt dezelfde psychologische verklaringen voor de underperformance van groeiaandelen, net als zijn grote broer Warren Buffet.

Wat kunt u hier als belegger mee?

Eigenlijk niet zo heel veel. Shorten van groeiaandelen is kostbaar en moeilijk en raden we, tenzij u er veel verstand van heeft, niet aan. Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is elke keer als je een aandeel koopt je afvragen of het een groei- of waardeaandeel is. In normaal Nederlands. Vraag je af of de wereld dit bedrijf geweldig, sexy en/of fenomenaal vindt. Is het antwoord een dikke ja (bij bijvoorbeeld Tesla en Google)? Wees dan op je hoede. De kans is groter dan gemiddeld dat toekomstige rendementen tegenvallen. Groeiaandelen, zoals Tesla en Google, hebben de laatste jaren waardeaandelen qua rendement (ruim) verslagen. Er zijn perioden dat groei het goed doet en perioden dat waarde het goed doet. Waarde verslaat echter op lange termijn groei. Het kan zijn dat Tesla en Google fenomenaal blijven presteren. Het gaat tenslotte slechts om gemiddelden. Je kunt altijd geluk hebben of net dat beetje slimmer zijn dan de rest.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.