Waarde van een Aandeel

Hoe weet ik of een aandeel goedkoop is?

Welkom bij het laatste artikel uit deze serie. In voorgaande artikelen hebben we gezien hoe belangrijk bijvoorbeeld een sterk merk is voor beleggingsresultaten. Daarnaast hebben we gezien wat de invloed van het management is op het succes van een belegging. Echter, al heeft een bedrijf een sterk merk en nog sterker management, beleggingssucces hangt uiteindelijk af van de prijs die je betaald voor een aandeel. Betaal je teveel voor een aandeel dan kost dit jou veel rendement en dus geld. Vandaag gaan we inzoomen op dit laatste en misschien wel belangrijkste aspect. De vraag die we proberen te beantwoorden is: hoe weet ik of een aandeel duur of goedkoop is? Hiervoor gebruiken we de meest eenvoudige en toegankelijke  manier om de waarde van een aandeel te bepalen: de koers/winst ratio.

Netflix

In een eerdere blog heb je kunnen lezen dat wanneer je een aandeel koopt je voor een klein deel eigenaar wordt van een bedrijf. Aandeelhouders hebben recht op de winst die een bedrijf maakt. Heb jij een paar aandelen in een bedrijf dan heb je ook recht op een deel van de winst van dat bedrijf. Gaat het goed met het bedrijf en maakt het veel winst, dan profiteer jij. Gaat het slecht met een bedrijf en maakt het verlies is het andersom. Veel hangt natuurlijk af van hoe de toekomst eruit gaat zien. Is de toekomst rooskleurig of hangen er donkere wolken boven het bedrijf? Bij een bedrijf als Netflix is de toekomst rooskleurig. Is Netflix dan ook een goede belegging? Dat is afhankelijk van hoe duur een aandeel is. Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je weten wat de waarde is van een aandeel Netflix. Met het bepalen van de waarde kunnen we inschatten of een aandeel Netflix duur of goedkoop is.

De koers/winst-ratio

De meest gebruikte manier om de waarde van een aandeel te bepalen is te kijken naar de koers/winst (k/w) ratio (verhouding). Hiermee kun je bepalen of een aandeel duur of goedkoop is. De k/w ratio is de meest eenvoudige manier om een aandeel te waarderen. De k/w ratio wordt berekend door de koers van een aandeel te delen door de winst per aandeel.

kw = koers aandeel ÷ winst per aandeel.

Maar we hebben goed nieuws, op de meeste financiële websites kun je de koers-winstverhouding gewoon vinden.

Hoe hoger de k/w ratio, des te duurder het aandeel. Toch kan een hoge k/w aangeven dat een aandeel aantrekkelijk is. De ratio kan op twee manieren iets zeggen over het aandeel.

Allereerst kan de k/w ratio iets zeggen over de waardering van een aandeel. Een lage ratio kan erop duiden dat de koers is ondergewaardeerd. Is de verhouding hoog, dan kan dit wijzen op een overwaardering.

Echter, de verhouding kan ook iets zeggen over de winstverwachtingen van het bedrijf in de komende jaren. Bij een lage ratio wordt verwacht dat de winst van een onderneming afneemt. Een hoge verhouding kan erop duiden dat een grote winststijging wordt verwacht.

Voorbeeld van de koers/winst ratio van Heineken

De beurskoers van Heineken bedraagt momenteel € 83. Heineken heeft in 2016 een winst per aandeel behaald van € 2,70. Heineken heeft dus momenteel k/w ratio van 83 ÷ 2,70 = 31.

Gemiddeld geld, hoe lager hoe goedkoper. Gemiddeld presteren bedrijven met een lage k/w beter. In onderstaand schema zijn vijf groepen weergegeven met verschillende k/w verhoudingen. Dit schema kan helpen om te bepalen of een aandeel goedkoop of duur is. Een aandeel Heineken zit in dit geval in de hoogste categorie en is dus volgens de k/w verhouding duur.

  n.v.t.  

Een onderneming zonder winst heeft geen k/w-verhouding.

0-10

De beurskoers is ondergewaardeerd of de winst uit onderneming neemt (naar verwachting) af.

10-17

Voor veel ondernemingen wordt deze k/w-verhouding gezien als redelijk.

17-25

De beurskoers is overgewaardeerd of de winst gaat stijgen in de toekomst.

25+

Een onderneming met een zeer hoge k/w-verhouding heeft een (hopelijk) zeer zonnige toekomst.

Waarom kopen beleggers een ‘duur’ aandeel als Heineken?

Heineken duur op een k/w van 31? Een aandeel Netflix heeft zelfs een k/w van 203. Waarom kopen beleggers dan toch een aandeel als Netflix?

Toekomstverwachtingen

Dit heeft alles te maken met wat we eerder in dit artikel vertelden. Namelijk, hoe ziet de toekomst van een bedrijf eruit. Beleggers gaan ervan uit dat de toekomst voor Netflix zonnig is. Beleggers verwachten dat de winst de komende jaren flink gaat stijgen. En wanneer de winst gaat stijgen daalt automatisch de k/w (koers delen door een hogere winst is een lagere k/w verhouding).

Bij de oplettende lezer gaat waarschijnlijk al een lichtje branden: wat als het bedrijf niet aan die winstverwachtingen kan voldoen? Wat als er bijvoorbeeld een concurrent komt die een beter product levert dan Netflix. Juist, dan is Netflix opeens een ontzettend duur aandeel en keldert de koers van het aandeel hoogstwaarschijnlijk. Aan aandelen met een hoge koers-winstverhouding kleven dus de nodige risico’s.

Beleggers gebruiken de k/w verhouding vaak voor zijn eenvoud. De verhouding is heel gemakkelijk en snel te berekenen. Toch heeft deze berekening ook zijn tekortkomingen.

Wat zijn de tekortkomingen van de k/w verhouding?

Je kunt met de k/w dus gemakkelijk en snel berekenen of je veel of weinig betaalt voor een aandeel. Toch geeft de k/w verhouding je geen volledig antwoord of een aandeel goedkoop is of niet. Veel is namelijk afhankelijk van de toekomst. De toekomst blijkt vaak lastig te voorspellen. Daarnaast kijkt de k/w ratio niet naar de schulden van een bedrijf. Hierom is het zaak om dieper in de cijfers van het bedrijf te duiken.

Conclusie

De koers/winst ratio is geschikt door zijn eenvoud in gebruik. Uit onderzoek blijken bedrijven met een lage k/w ratio gemiddeld beter te presteren dan bedrijven met een hoge k/w ratio. De resultaten van individuele bedrijven als Netflix zijn volledig afhankelijk van hoe de toekomst uitpakt. Het inschatten van de toekomst is bijzonder lastig. Wees hiervan op de hoede bij het nemen van beleggingsbeslissingen.

Opdracht

Wanneer je begint met beleggen is dit een toegankelijke manier om jezelf te verdiepen in de cijfers en de verhoudingen van bedrijven onderling. Leuk om eens op te zoeken is welke k/w ratio bedrijven hebben die jij al kent. Vergelijk ze daarna eens onderling. Je hoeft de k/w ratio niet per se zelf te berekenen. Op iex.nl kun je bijvoorbeeld de k/w ratio vinden door op een bedrijf te klikken. Klik vervolgens in de tabjes op fundamenteel en scroll helemaal naar onderen, naar overige data. Hier vind je de koers-winstverhouding.

Hier is een voorbeeld van Sligro:

Laat ons in een comment je bevindingen weten of als je vragen hebt. Succes!

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.